غربالگری سالانه می‌تواند از افسردگی افراد مبتلا به دیابت جلوگیری کند

 29 ژوئن 2017- در یک بازنگری بر چندین مقاله، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که غربالگری سالانه‌ی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای افسردگی می‌تواند به بهبود سلامت این افراد کمک کند.

افسردگی شایع‌ترین مشکل سلامت روان در میان افراد مبتلا به دیابت است، اگر افسردگی درمان نشود می‌تواند تأثیراتی جدی بر سلامت و انگیزه‌ی فرد برای مراقبتهای شخصی دیابت داشته باشد.

به گفته ی موسسه‌ی ملی بهداشت و ارتقا بالینی (NICE) در انگلستان، احتمال افسردگی افراد مبتلا به بیماریهای مزمن مانند دیابت، سه برابر بیشتر از افراد سالم است.

دراین بازنگری، محققان به بررسی ارتباط بین افسردگی و کنترل گلایسمیک پرداخته و یک ارتباط آماری قابل توجه را در هفت مطالعه در میان ده تحقیقی که انتخاب شده بود، یافتند.

 در 3 مطالعه از این مجموعه، همچنین نشان داده شد که تشخیص نشانه‌های افسردگی و در ادامه دریافت درمان مناسب می‌تواند مقدار هموگلوبین A1cاین افراد را بهبود بخشد.

 محققان Kristel McGhee و Katherine Kenny از کلینیک مایو در اسکاتلند و دانشگاه ایالتی آریزونا، پروتوکلی را تدوین کرده‌اند که می‌تواند به پزشکان در جمع‌آوری اطلاعات سلامت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در جهت جلوگیری از پیشرفت افسردگی کمک کند.

در این پروتکل، سن، جنس و سایر بیماریهایی که فرد به آن مبتلا می‌باشد و همچنین سابقه‌ی ابتلا به افسردگی پرسیده می‌شود. با تکمیل این پرسشنامه توسط بیمار، پزشک می‌تواند سلامت افراد و مقدار هموگلوبین A1c آنها را چک کند. محققان معتقدند این پروتکل می‌تواند به مقابله با عوارض مرتبط با دیابت کمک کرده و از افزایش هزینه‌های سازمانهای خدمات بهداشتی و هزینه‌هایی که به بیماران تحمیل می‌شود، بکاهد.

محققان می‌گویند: طول عمر متوسط بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمیق، 25 تا 30 سال کمتر از افراد معمولی جامعه است، هدف از این پروژه نه تنها شناسایی و درمان بیماران دیابتی بلکه ابداع یک فرایند پایدار برای نظارت و غربالگری بر این بیماران برای افسردگی بود.

 یافته‌های این بازنگری در کنفرانس ملی انجمن پرستاری آمریکا (AANP) ارائه گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/annual-screenings-could-prevent-depression-in-people-with-type-2-diabetes-94209810.html